Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM

 

16. september 2018: De nye bygninger tages i brug

Selve udvidelsen af museet er jo for de store byggeriers vedkommende afsluttet og de enkelte dele af bygningerne er ved at blive taget i brug, bl.a. ved at der kan fortsættes  med de større projekter, som ellers har været sat på stand by ved manglende plads og ikke mindst medarbejderressourcer.

Senest er 3 stk. nittede rå-undervogne, som for få år siden er fabrikeret af maskinfabrikken Trio i Nexø på Bornholm og planlagt anvendt til den igangværende restaurering af motorvognene FS 22 og FS 31, blevet afhentet på Bornholm af Sporvejsmuseets kranlastbil sammen med en masse nyfremstillede løsdele. Den tredje undervogn kan anvendes ved en kommende restaurering af KS 374.

Disse undervogne mangler dog rigtig mange ting endnu før end de er køreklare og vognkassen kan sættes på, bl.a. hele bremseudrustningen, fjedre, akselkassehuse, dvs. der hvor hjulakslerne kører i, motorerne og deres ophæng, færdigmaling af det hele og meget, meget andet.

Ved at Sporvejsmuseet på Skjoldenæsholm har bygget flere bygninger, herunder Remise 4, er der nu skabt mulighed for færdiggørelse af undervognene kan komme i gang. Det kræver specielle kvalifikationer at lave disse undervogne færdige, men heldigvis besidder museet disse kompetencer blandt medarbejdere.

Billederne viser afhentningen af de 3 rå-undervogne læsset på Museets kranlastbil. Lasten på sådan en tur må surres godt, idet færgen godt kan vippe en hel del under overfarten.

Mols-Linien har for nyligt overtaget færgeruter til Bornholm. Som noget nyt skal man nu bakke alle lastbiler om bord og de pakkes tæt! Det giver dog god ”reklame” for Sporvejsmuseet og vende rundt lige foran alle ventede personbiler, der ivrigt og opmærksomt venter på at køre ombord.

Billederne herunder - fra 19. september - viser undervognene og paller med en del af løsdelene, som bl.a. er kraftige traverser til motorophæng og bremseudrustning.